Stat4u.pl dla Emergency Stat4u.pl

www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy Techland
Licznik Emergency
klimatyzacja
rekuperacja
Brak serwerów w ciągu najbliższych 2 tygodni. Kliknij, by dodać swój serwer!
Tworzenie misji - Pliki i foldery

Menu - poradnik tworzenia misji

Gdy zaczynałem zabawę z edytorem do Emergency 4 wszystko wydawało się takie proste. Myślałem, że stworzenie misji to będzie banał, a sam proces kreacji niczym więcej, jak tylko budowaniem domku z gotowych klocków, tak jak robiło się to w edytorach Blizzarda. Nietrudno zgadnąć, że myliłem się i to nawet bardzo. Edytor choć niezwykle rozbudowany potrafi czasem przytłoczyć ilością dostępnych opcji, co w połączeniu z pisaniem własnych skryptów do map wydaje się niemal studnią bez dna.

Sprawy nie ułatwiał fakt, że materiałów do nauki obsługi tego programu jest jak na lekarstwo. O zdobyciu większej ilości rozbudowanych poradników w języku ojczystym można pomarzyć, a i w języku angielskim jest ich nie więcej niż garstka. Stąd właśnie potrzeba napisania pewnego rodzaju kompendium, jednak nie liczcie, że dowiecie się stąd wszystkiego.

Na dobrą sprawę, aby samemu zrobić solidną mapę trzeba znać dogłębnie nie tylko sam edytor, ale także programy graficzne, język skryptów (choć jeśli ktoś zna C++ lub inny podobny język obiektowy problemów mieć nie będzie) oraz podstawy XML (ale bez tego się obejdzie). Do tego, jeśli chcemy tworzyć misje bardziej niestandardowe pomocne mogą się okazać ręce modelarza oraz skinnera.

Jeśli opisane poniżej przeze mnie elementy nie są dla Ciebie dość zrozumiałe lub rozbudowane - nie przejmuj się tym. Większość z opisów podanych funkcji będzie rozwinięta w kolejnych częściach poradnika. Chciałem, aby ów tutorial był uszeregowany, posegregowany i przyjazny dla każdego (mało kto lubi grube książki bez rozdziałów =p).

Zacznijmy może od początku. Ważną sprawą jest poznanie układu plików oraz katalogów naszego moda zawierającego misje. Wymienię tylko te najważniejsze:
Audio / FX / voices / Mission
To tutaj znajdują się pliki lektora czytającego wstęp misji - właśnie te pliki audio są odtwarzane podczas ładowania się naszych misji.
np. ID_01.wav odpowiada za tekst mówiony podczas wczytywania pierwszej misji
Lang
Jeden z ważniejszych folderów modu. Znajdują się tu wszystkie teksty wyświetlane w czasie misji, jak i poza nią (np. w menu. W zasadzie zawsze znajdują się dodatkowo w podfolderze określającym ich język (np. 'en', 'pl', czy 'de'). Najistotniejsze dla nas pliki to:
fail.xml
Tu zawierają się wszystkie teksty powodów przegranych misji.
hints.xml
Tu znajdują się wszystkie teksty pojawiające się podczas misji u góry w takim przewijanym pasku.
mission.xml
Zawiera opisy misji, które wyświetlane są podczas ich ładowania.
missiontips.xml
Tu znajdują się podpowiedzi do misji.
missiontitles.xml
To tutaj ustalamy tytuły dla misji (pojawiają się np. podczas wyświetlania listy misji do wyboru).
objectives.xml
Plik zawiera wszelkie możliwe nazwy zadań do misji (te, które widzimy po wciśnięciu klawisza Tab).
supervfail.xml
Tu natomiast znajdziemy opisy do powodów przegranych misji. Zazwyczaj są pisane w formie podpowiedzi lub porad.
supervresult.xml
Tutaj mamy napisy rezultatów ukończonych misji (np. że poradziliśmy sobie dobrze albo że mogło być lepiej).
talk.xml
W tym pliku z kolei zawierają się wszystkie kwestie mówione przez osoby (gdy np. policjant do kogoś zagada).
Maps
Dane dotyczące samego układu terenu misji są zapisywane właśnie tutaj w plikach z rozszerzeniem:
.eft
czyli Emergency Floor Texture (ang. Tekstura Podłoża dla Emergency) zawiera.. właśnie teksturę podłoża. Są to kompresje plików .tga (zazwyczaj coś koło 6-krotnie mniejsza waga).
.e4m
czyli Emergency 4 Map (ang. Mapa do Emergency 4) zawiera wszystko to, co ułożymy sobie w edytorze, od ukształtowania terenu, po pozycję naszych postaci, pojazdów i domków, na wirtualnych obiektach kończąc.
.dds
zawiera minimapę gry w rozmiarze 150x180 (z powodów technicznych obrazek musi być rozmiarów 256x256, dlatego jego resztę wypełnia się zazwyczaj czarnym lub białym kolorem.
Models oraz Prototypes
Foldery głównie dla modelarzy, ale i dla twórców map czasem się przydają (np. do dodawania obiektów pochodnych o czym później).
Save
Zapisane stany gry. Zasadniczo są tam dwa interesujące pliki: highscores_fp2.xml, który zawiera dane naszych działań w grze swobodnej oraz campaignprogress.xml, określający postępy w kampanii.
Scripts / Game
Największa chyba dla wielu zgroza tworzenia modów, czyli skrypty. Zawiera dwa podkatalogi: Command, gdzie opisujemy akcje (komendy) oraz Mission, w której znajdziemy skrypty poszczególnych misji.
Specs
Kolejny istotny folder dla naszych modów. Opiszę tylko zadania najistotniejszych dla nas plików:
awards.xml
Opisuje wszystkie możliwe do przyznania odznaczenia (nagrody) za wykonane misje.
campaign.xml
Skleja wszystkie najważniejsze informacje o misjach - ich porządek względem siebie, położenie ich plików map oraz skryptów, czy misja jest misją finalną, budżet itd.
campaign_params.xml
Bardziej złożony opis misji - określa co i jak się dzieje podczas gry swobodnej w kampanii (misje między misjami głównymi).
keys.xml
Skróty klawiaturowe. Czasem przydatne - zawsze pomijane. =)
metastrings.xml
Położenie plików językowych (czyli wszelkich napisów w grze). Przedrostek 'lang:' określa główny folder gry z plikami językowymi, natomiast 'mod:' zastępuje ścieżkę naszego modu, ale tylko ścieżkę główną (dlatego najczęściej trzeba dodać jeszcze przykładowo 'Lang/pl/').
UI
Zawiera pliki GUI oraz wiele przydatnych dla nas plików grafik (np. graika podczas ładowania, grafiki przycisków itd).
Units
Pliki zawierające dane o wyposażeniu (Equipment), personelu (Personnel) oraz pojazdach (Vehicles). Głównie te pliki będą dla nas istotne w celu ustawienia jakie pojazdy mają być dostępne w jakich misjach, ile kosztują oraz jaka jest ich prędkość.
e4mod.dds
Plik z miniaturą (ikoną) naszego modu. Wyświetla się np. podczas wybierania go w grze.
e4mod.info
Plik z informacjami o naszym modzie w standardzie XML. Zawiera takie pola jak 'name' (nazwa naszego modu), 'author' (autor - czyli my sami =p) oraz 'comment', czyli krótki, jednolinijkowy opis lub komentarz.
Jeśli masz jakieś sugestie, spostrzeżenia lub uwagi, pisz na moje PW na forum http://emergency.gry-online.pl/forum lub na shlizer@wp.pl (pierwsza opcja jest pewnie szybsza i wygodniejsza =p). Jeżeli będę miał czas, chęci oraz odpowiednią wiedzę na pewno Ci odpiszę. =)


Poradnik napisał: Shlizer